FASHION REVOLUTION WEEK 2023


Deze week is het FASHION REVOLUTION WEEK. 10 jaar na de ramp bij RANA PLAZA in Bangladesh staan we stil bij de ontwikkelingen binnen de fashion industrie. 1138 mensen kwamen om en nog meer mensen raakten gewond toen de fabriek op 24 april 2013 instortte. Ondanks dat er een nieuwe generatie fashion activisten en entrepreneurs is opgestaan, is er nog een lange weg te gaan om alle donkere misstanden in de fashion keten op te lossen. Het is tijd voor een wereldwijde radicale verandering in de mode industrie. En op deze 3 manieren kan jij daaraan bijdragen:

1. JOIN THE FASHION REVOLUTION

Fashionrevolution.org is een fantastisch wereldwijd platform van Consumenten, journalisten, mode professionals, wetenschappers en activisten. Ze maken zich hard voor een eerlijkere, humanere en bewustere kleding industrie. Ze roepen jou op om mee te doen!  Sluit je aan! Teken hier het MANIFESTO for a FASHION REVOLUTION. 

2. STEL JEZELF DE VRAAG > WHO MADE MY CLOTHES?

Verdiep jezelf in de wereld achter jouw hippe kleding garderobe. The True Cost en Blue River zijn 2 prachtige maar confronterende documentaires over wat er schuilgaat achter de productie van jouw favoriete kledingmerken. Ze laten zien onder welke omstandigheden jouw kleding gemaakt wordt, welke impact dit heeft op onze aarde en wie de echte prijs betaald voor jouw goedkope shirtje. De volgende keer als jij een item uit je kleding kast pakt....stel jezelf de vraag: 


# WHO MADE MY CLOTHES

  • Krijgt de maker een eerlijke prijs?
  • Onder welke omstandigheden wordt mijn kleding gemaakt?
  • Waar komen mijn kleren vandaan?
  • Welke reis leggen mijn kleren af voordat de kleding in mijn kast hangt?
  • Hoe zit het eigenlijk met de ecologische footprint van mijn kledingitems?
  • Welke impact heeft mijn favoriete jeans op het milieu?

3. TAKE ACTION, MAKE IMPACT

Als bewuste en maatschappij kritische consument heb je een krachtige stem. Laat je stem horen en kom in actie! Roep je favoriete merk op tot een eerlijkere en transparantere productie keten.
  1. Stuur een email naar je favoriete merk
  2. Laat je stem horen op Twitter
  3. Post een foto van je outfit + logo op instagram met de hashtag
#WHO MADE MY CLOTHES 
 
Of het zin heeft? Afgelopen 5 jaar benaderden meer dan 100.000 mensen hun merk met de vraag : #WhoMadeMyClothes.  Elk jaar vertellen meer dan 3600 producenten #IMadeYourClothes. 318 grote merken en retailers hebben het ACT ondertekend om leefbare lonen en veilige artbeidsomstandigheden te bereiken voor arbeiders met in de hele industrie. Mede door de publieke druk, heeft de regering van Bangladesh het minimumloon van kledingarbeiders met 77% verhoogd tot $ 68 per maand.

Jouw actie maakt IMPACT! 

Bron: fashionrevolution.org